Lezingen

Nieuws
Werk
   -Alle
   -Ebooks
   -Luisterboeken
   -Bewerkt/Verfilmd
   -Vertaald
   -Bekroond

Auteur
   -Biografie
   -Bibliografie
   -Prijzen
   -Interviews
   -Standpunt
   -Dissertaties
   -Favorieten

Audio/Video
Foto's
Contact

Verbod Boon-expo lokt kritiek uit

De Tijd, 10 maart 2008

FENOMENALE FEMINATHEEK Kunstwereld laakt politieke inmenging van provinciebestuur

(tijd) - De beslissing van de provincie Antwerpen om de expositie met erotische foto's uit de Fenomenale Feminatheek van Louis Paul Boon te schrappen, roept hevige reacties op. 'Dat politici een grens trekken over wat artistiek mag en niet mag, is niet meer van deze tijd', zegt schrijfster Anne Provoost, die in de lente een deel van de verzameling van 'Boontje' zal tentoonstellen op het literaire festival Zogezegd.

De Fenomenale Feminatheek van Louis Paul Boon bevat 22.400 foto's die de schrijver verzamelde van blote vrouwen, onderverdeeld in rubrieken zoals 'het kindvrouwtje', 'het ondergoed', 'het wapen van de minnaar' en 'Brigitte Bardot'. Boon werkte meer dan 25 jaar aan zijn verzameling. Sommige beelden hebben een sterk pornografisch karakter. Voor sommigen is de Feminatheek een platte pornografische collectie, anderen zien er een wetenschappelijk eerbetoon van de schrijver in aan het vrouwelijk lichaam.

Het Antwerps FotoMuseum wilde de verzameling voor het eerst bijna integraal aan het publiek tonen, maar de voor juni geplande expo werd geschrapt onder druk van het provinciebestuur. Gedeputeerde voor cultuur Ludo Helsen (CD&V) vindt het artistieke niveau van de naaktfoto's te laag. 'Het is spijtig dat Helsen oordeelt over iets dat hij nooit gezien heeft', reageert Jo Boon, de zoon van de schrijver en eigenaar van de Feminatheek. 'Er zitten een aantal pornografische beelden bij, maar met het museum was afgesproken om een propere selectie te maken.'

Geen vulgaire plaatjes

Ook het Louis Paul Boon Documentatiecentrum reageert scherp op de tussenkomst van de provincie. 'Helsen weet niet waar de Feminatheek echt over gaat. Het is meer dan een verzameling vulgaire plaatjes. Boon vatte het op als een inventarisatie van al de beelden over blote vrouwen die in het Westen te vinden waren na de seksuele revolutie van de jaren 60. Hij was het zelf helemaal niet eens met de dubbele moraal rond het vrouwelijk lichaam', zegt medewerker Matthijs de Ridder.

De in april geplande avant-première van de Fenomenale Feminatheek op het literair festival Zogezegd in Gent wordt niet geschrapt. Het centrale thema van de manifestatie is de vraag wat van de grote thema's van de jaren 60, zoals de seksuele bevrijding, is overgebleven. 'Dan kan je moeilijk om Boon heen', zegt curator Anne Provoost. 'We zijn allemaal in snelheid gepakt door de politiek', vervolgt de schrijfster. 'Dat politici een grens trekken over wat artistiek mag en niet mag, is niet meer van deze tijd. Laat dat aan het publiek over, dat is toch volwassen genoeg?'

Goed bestuur

Bovendien werden onderdelen uit de Feminatheek ook al in andere musea tentoongesteld. Nooit waren er problemen met gechoqueerde toeschouwers. De fotoverzameling verscheen in 2004 ook in boekvorm bij Manteau/Meulenhoff. Het is daarom des te opmerkelijk dat het FotoMuseum zich zonder enig bezwaar bij de beslissing van het provinciebestuur neerlegt. 'Dit is duidelijk geen voorbeeld van goed bestuur. Het FotoMuseum heeft een wetenschappelijk comité met een onkreukbare reputatie. Het is jammer dat de instelling zich zomaar laat inhalen door de politiek', reageert Harold Polis van Meulenhoff/ Manteau. Hij hoopt dat de collectie snel in een ander museum opduikt. Anne Provoost zegt dat er op dat vlak 'nieuwe paden worden onderzocht'.

TP