| |||
Nieuws Auteur |
‘Zogezegd’ trekt angel uit Feminatheek-discussieDe Standaard, 7 april 2008 Er verschijnen het hele jaar door boeken, maar die van de lente hebben een streepje voor: zij krijgen een aanmoedigende klaroenstoot in de vorm van de Literaire Lente én sinds vorig jaar ‘'Zogezegd in Gent'’. Na Tom Lanoye speelde Anne Provoost dit keer de rol van curator. De Vooruit was van onder tot boven gevuld met schrijvers. '‘Zogezegd’' bestreek het hele spectrum: er waren knarren en jonkies (oude schrijvers in ‘Het geheugen’, jonge in ‘De toekomst’), er was de actualiteit en das Ewig Weibliche (‘Het estafettedebat’ over engagement en ‘Erotica’, met Jef Geeraerts). Her en der kon je je laten voorlezen, zittend of liggend, met velen of intiem. Maar liggen, zitten en lezen kunnen we thuis ook, dus kozen we voor de discussies. Maar liefst zeven mensen op het
podium van de Theaterzaal: de
Radio 1-stem Ruth Joos interviewde
vier bejaarde schrijvers, terwijl
Abdelkader Benali Margot Vanderstraeten
interviewde; Vanderstraeten
heeft namelijk net een
boek over schrijvers boven de 65
gepubliceerd. Elke spreker had
een afgemeten hoeveelheid minuten
ter beschikking, maar voor één
keer leidde dat niet tot vervelende
‘we moeten helaas afronden’-momenten. ‘De jeugd kan slechtere boeken lezen dan de mijne’, reageerde Jos Vandeloo gevat op de vaststelling dat zijn boeken decennialang de leeslijstjes op school gedomineerd hebben. Simon Vinkenoog, de personificatie van mei ’68, ging alweer moeiteloos in overdrive: ‘we hebben utopieën nodig’, ‘de leugen is aan de macht’. ‘Het geheugen’ had nog enkele
verrassingen in petto, zoals knap
beeldmateriaal uit de VRT-archieven
én een rechtstreeks telefoongesprek
met Ivo Michiels, die vanuit
Frankrijk zijn kameraden op
de sofa groette. We waren graag nog wat langer bij het estafettedebat blijven hangen, waar Abdelkader Benali en Tom Nagels het antiklerikalisme van mei ’68 gingen bespreken (en in eén moeite door ook de erfenis van Hugo Claus), maar ter wille van u moesten we toch de zaal uit: er was immers ook nog de Feminatheek. Ook hier toonde ‘Zogezegd’ originaliteit. In plaats van in een zaal met foto’s aan de muur, kwam de toeschouwer tegenover een houten cabine te staan: helemaal afgesloten, op één glazen strook na. Achter het glas stonden dames en heren van middelbare leeftijd, die plaatjes uit Boons Feminatheek toonden. Je begon onweerstaanbaar te glimlachen, bij het contrast tussen de wulpse, vlezige foto’s en de beleefd glimlachende mannen en vrouwen die de foto’s met latex handschoenen omdraaiden. Het had iets laconieks en het trok zelfverzekerd de angel uit de hele Feminatheek-poeha. Nog snel even binnenwippen bij
‘De toren van Babel’, waar de buitenlandse
schrijvers geïnterviewd
werden? Of toch terug naar de
Theaterzaal, waar Stany Crets en
Marita de Sterck de seksuele lagen
in volksliedjes analyseerden? ‘Zogezegd’
was het feest van de overdaad. ![]() Hoofdpagina's: ZonKijken | Arkvaarders | Roos&zwijn | Vallen | Grindewal | Springdag | Beminde Ongelovigen |