| |||
Nieuws Auteur |
RecensiesDe Volkskrant, 30 maart 2007 Het blinde, alziende oog van moederMet In de zon kijken schreef de bekroonde kinderboekenschrijfster Anne Provoost haar eerste roman voor volwassenen. En opnieuw overtuigt ze met haar suggestieve stijl. Alle jeugdromans die Anne Provoost tot nog toe schreef, werden bekroond met minstens één literaire prijs, dikwijls meerdere. De Woutertje Pieterse Prijs, de Gouden Zoen, de Boekenwelp, de Zilveren Griffel, de Gouden Uil, van elke soort heeft ze er een. Ook international prijzen sleepte de Vlaamse binnen. In de zon kijken is de eerst roman die Anne Provoost voor volwassenen schreef. Ook nu weer valt in allereerste plaats op hoe impliciet het werkelijke verhaal ligt ingebed. In de zon kijken is de geschiedenis van Chloë, haar ouders en haar halfzusje Ilana. Het gezin bewoont een ranch ergens op het platteland van Australië. De dagen zijn er droog en leeg. In het landschap staat een enkele silo, nu en dan omgeven door rode stofwolken. Een school is er niet. Chloe brengt haar dagen door met ponyrijden. Zuster Ilana, die een paar jaar ouder is, heeft meer moeite met het buitenleven.
Wanneer vader Greg op zekere dag door een paard wordt getrapt en kort daarop overlijdt, breken er onzekere tijden aan voor het gezin. Niet allen is er een man minder om de ranch te bestieren, ook moeder Linda, een begeesterd hobbyfotografe, moet noodgedwongen rustig aandoen vanwege haar slechtziendheid. Aan een oog is ze al blind. Het andere zal spoedig volgen. Die naderende blindheid is een factor van jewelste. Maar Provoost gebruikt daar geen grote woorden voor. Onnadrukkelijk schrijft ze over het grijze ooglapje dat Linda voorbindt, of juist weer afdoet. Soms ook slingert het ergens rond, zomaar, om ons duidelijk te maken dat die blindheid een oprukkend en permanent geval is. Eigenlijk is het een staren naar een toekomstig verlies. Linda realiseert het zich vanwege haar steeds beperkter zicht maar al te goed. Tegen haar ex, Maurice, zegt ze: 'We schoven alles voor ons uit. Natuurlijk deden we dat. Nooit gedacht dat plotseling alles voorbij zou zijn. Een mens verspilt tijd omdat hij denkt dat hij tijd genoeg heeft. Hier waren we niet op voorbereid, nee, hadden we dat moeten zijn? Ben jij dat?' Tot slot bevat Provoosts roman fijne beschrijvingen van het landschap. Qua sfeer roept het verhaal zowel herinnering op aan een televisieserie als Het kleine huis op de prairie – hoewel het in het heden speelt, getuige de angst voor terroristische aanslagen in Europa – als aan natuurseries over de oneindigheid van de Australische outback. Toch blijft het mooiste van alles die impliciete manier van vertellen, het voorzichtige niet hardop zeggen, maar suggereren. Provoost laat zich opnieuw zien als een formidabele regisseur van de verbeelding. ![]() Hoofdpagina's: ZonKijken | Arkvaarders | Roos&zwijn | Vallen | Grindewal | Springdag | Beminde Ongelovigen |